اهميت افکار سنجی

مطالعه افکار عمومی و شناخت آن‌ها از قرن‌ها پیش مورد توجه سیاستگذاران بوده است. افکار سنجی اجرای اقدامات و تلاش های سازمان یافته برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین می باشد و نتیجه آن نشان میدهد که افراد به چه دلیلی عقیده خاصی را پذیرفته‌اند و با چه شدت و قوتی از آن پشتیبانی میی کنند.

بنابراین افکارسنجی فعالیتی است که علاوه بر فعالان سیاسی (به منظور جلب آرا مردم و یا شناخت و هدایت افکار عمومی) برای برنامه ریزان (در جهت تنظیم سیاست ها و خط مشی ها) جامعه شناسان (با هدف شناخت گرایشات و رفتار مردم) ارباب جراید و رسانه ها (برای اندازه گیری میزان رضایت) مدیران صنایع (برای ارتقا کیفیت و تولیدات) و اقتصاددانان و تجار (برای فروش و بازاریابی) نیز کاربرد داشته است، همچنین با توجه به اینکه بخش عظیمی از نیروی انسانی در نهادها، سازمانها، ادارات، کارخانجات و ... مشغول به فعالیت می باشند، شناخت افکار عمومی حاکم بر آن بخش در جنبه های گوناگونی چون رضایت شغلی، نیازهای فرهنگی، شایعه و شایعه پراکنی و ... برای مدیران این واحدها به عنوان یک ابزار کاربردی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

- ویژگی‌ها و کاربردهای افکار سنجی

 

در یک رابطه چهار جانبه بین سازمان‌ها ، مردم مسئولین و مدیران و نهایتاً کالاها و خدمات عرضه شده می‌توان از افکار سنجی به عنوان یک پل ارتباطی جهت نزدیک ساختن آن‌ها به یکدیگر نام برد. به طور اختصار چند ویژگی و فایده کلی را می توان برای افکار سنجی متصور شد:

در حوزه اقتصاد و تجارت ابزاری جهت بازاریابی و فروش کالا و یافتن و حفظ مشتری و رضایت شغلی، راه‌های افزایش راندمان کاری است.

در حوزه سیاست وسیله‌ای جهت بررسی دیدگاه‌ها و آراء مردم در خصوص گروه‌ها و احزاب سیاسی و همچنین بررسی میزان مشارکت سیاسی و انتخاباتی است.

در حوزه فرهنگ، بررسی نگرش‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای عمومی جامعه درخصوص رویدادهای اجتماعی مختلف (مثل ورزش، سینما، فیلم، مطبوعات، دین و ...)

در حوزه اجتماعی ابزاری جهت تحقیق در مورد میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمان‌های مختلف، میزان علاقه مندی کارکنان آن سازمان به کار و شغل و بررسی پدیده‌های اجتماعی چون مشورت‌ها و تجمعات است.

همچنین به طور جزئی و مشخص و محدود می توان چند ویژگی برای افکار سنجی ذکر نمود:

1- بالاترین میزان رضایتمندی کارکنان یک سازمان از طریق نیاز سنجی و شناخت خواسته‌های آن‌ها.

2- پاسخگویی به مردم در خصوص فعالیت‌ها و خدمات مختلف.

3- بررسی عملکرد و فعالیت سالانه سازمان و باز خورد آن در افکار عمومی و مقایسه آن با سنوات گذشته.

4- بررسی نتایج ایجاد تغییرات جدید در سازمان و بازخورد آن در جامعه.

5- نظر سنجی در مورد انتخابات مختلف پیش از موعد.

6- بررسی امنیت اجتماعی و عملکردهای نهادهای مسؤل.

7- بررسی دیدگاه مردم در خصوص سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای خاص.

8- بررسی رضایت شغلی در کلیه سازمان‌ها.

9- بررسی نوع کالاهای مصرفی شهروندان و نیازها و خواسته های جدید مصرفی.

 

- نگاه کلی به مرکز ایسپا

مباحث فوق، ویژگی‌ها و کاربرد علمی افکارسنجی است که نشان‌دهنده مزایای بی‌شمار آن در جایگاه‌های مختلف جامعه بوده و ضرورت آن بر همگان مشخص است. با توجه به این نیاز، ضعف اساسی طرح‌های افکار سنجی در کشور ما مشخص می‌گردد. طرح‌های یاد شده عموماً مقطعی بوده و اکثر آن‌ها پروژه‌هایی هستند که برای یک کارفرما اجرا شده‌اند و تاکنون هیچ نهاد پژوهشی در کشور ما نکوشیده است که مسؤلیت بخش افکارسنجی را به شکل مستمر و گسترده به عهده گرفته و نتایج پژوهش‌ها را در سطوح مناسب منتشر نماید.

با توجه به ضرورت وجود یک تشکیلات علمی، گسترده و بی طرف برای اجرای این امر مهم و سابقه درخشان جهاددانشگاهی در عرصه های گوناگون از ابتدای تاسیس تا به امروز، بی طرفی این نهاد در عرصه‌های گوناگون و همچنین ارتباط مستقیم با قشر دانشگاهی (اساتید و دانشجویان) و نهایتاً گستردگی این نهاد در سراسر کشور، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تصمیم به تاسیس چنین مرکزی گرفت و مراکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا Iranian student polling Agency) از اردیبهشت سال 1380 در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تاسیس گردیده و شروع به کار کرد. لازم به ذکر است امروز این مرکز در 31 استان کشور فعال بوده و موفق به انجام بیش از 600 طرح نظرسنجی در سطوح ملی، استانی، منطقه‌ای و محله‌ای دراین مدت کوتاه شده است.

لازم به ذکر است سایت این مرکز با آدرس ispa.jdisf.ac.ir و پست الکترونیک این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید فعال است و می‌توان از طریق آن اطلاعات جدید و کارآمدی کسب کرده و با این مرکز بیشتر آشنا شد.